úterý 12. listopadu 2013





***

Měsíc.
Lota si právě brouká v postlýce (!) a já vidím, jak je každý den jiná, starší...

***

Potřebovala a chtěla jsem si své pocity z porodu nechat trochu uležet, vstřebat, zpracovat.
S čím větším odstupem se k němu vracím, tím víc si uvědomuju, že to byl porod krásný.
Až na pýchnutí plodové vody (těsně před samotným porodem, kdy už jsem neměla sílu dál čekat) bez jakýchkoli vnějších zásahů.

***

Spoustu věcí proběhlo jinak, než jsem si přála.
Porod byl dlouhý, bolestivý :) (protože ale třetí porod byl hodně rychlý a téměř bezbolestný, podvědomě jsem byla nachystaná, že to bude stejné).
Porodila jsem na posteli, právě díky pýchnutí vody (tato poloha mi příjemná není).
Ale!
To, co jsem si přála nejvíc, bylo splněno na sto procent.
Hned po porodu Lotu nikdo nikam naodnášel, žádné umývaní, měření.
Položili mi ji na břicho a už jsme zůstaly spolu.
A já si mohla poprvé (!) osahat čerstvě narozené miminko, nezabalené, neumyté.
Nádhera...

***

Porodní plán se nám osvědčil.
Respektovali ho.

***

A ještě jednu velkou radost mám :).
Ve středu ráno jsem měla nastupovat na vyvolání.
Tomu jsem se chtěl za každou cenu vyhnout a tak jsem si porod vyvolala sama jinou cestou (na radu mé duly).
V úterý ráno jsem porodila :).

***

Jsem vděčná za to, že jsem si porodem mohla projít i po čvtrté.
Je to pro mě tak hluboké, intezivní, neopakovatelné, že se to slovy špatně vyjadřuje.
Ale aspoň trochu jsem se s vámi chtěla podělit.
Dlužím to tu.
Za všechnu tu podporu, které se mi tu před porodem dostávalo.
Díky!

***

26 komentářů:

  1. Markétko díky... vzpomínám se slzami v očích na všechny naše 3 porody...krása...pa Vokopka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba budeš jednou vzpomínat i na ten čtvrtý :)).

      Vymazat
    2. Začala jsem s dětmi až v 29, jak už jsem někde psala, do svých 50 budu mít děti na základce...uff. Moc zdravím.Vokopka

      Vymazat
  2. Marki , to jen díky porod.plánu Ti Lotu neodnesli a hned dali? běžně se to ještě nedělá?
    K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bonding je v Olomouci novinka. U prvních třech dětí jsem to nezažila. Pravděpodobně by to šlo i bez plánu, nevím...

      Vymazat
  3. Milá Markéto, chodím k Vám už strašně dlouho, ale moc nekomentuji (možná by se daly spočítat mé komenty na prstech jedné ruky). Každopádně jste obdivuhodná žena!!! A já se těším na každý nový příspěvek od Vás. Užívejte Lotky a celé rodiny! Z každého Vašeho příspěvku vyzařuje láska a domácí štěstí, což je úžasné!

    OdpovědětVymazat
  4. Marki to jsem moc rada, ze jsi to tak krasne prozila. Jsi uzasna inspirujici maminka! Opatrujte se.

    OdpovědětVymazat
  5. Zdravim Marketko, mohla byste pridat nejake rady na vyvolani, od Vasi duly?
    Dekuji D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vypila jsem ricinový koktejl...směs ricinového oleje, džusu a alkoholu. Pořádně to protáhne střeva a to by mělo následně rozjet porod (pokud je vše nachystané). Mě se stahy rozjely za tři hodiny.

      Vymazat
  6. Ahoj Marki, jsem moc ráda ,že porod vyšel (alepoň to nejvíc nejdůležitější) podle představ. Pořád jsem čekala na zpověď a je tady, děkuju. Hned jsem si zavspomínala na své dva porody (není to zas až tak dávno) Nikdy jsem neměla porodní plán. Porvé to bylo nekonečné ve velké porodnici, setřičky nervózní, že to tak dlouho trvá (za mnou fronta) a já nevěděla co a jak, jen že nechci epidural. Malého odnesli a já byl tak unavená, že jsem nemohla ani protestovat a vrátili mi housku v peřince. U druhého jsem zvolila malou porodnici a super, i když zrovna probíhala rekonstrukce a všechno bylo zařízeno provizorně. Měla jsem mladou doktorku, porod šel rychle (sice bolel ale ne dlouho) a Kubík mi přistál na pupku jen se dostal ven. Nádhera! (porodinci zavřeli) Ale co vím jistě, jestli ještě budu rodit, tak si udělám porodní plán, projistotu aby zase přistál na u mě na pupku :)!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, jak píšeš...já vždycky děti dostala už zabalené, přitom je to taková škoda...o to víc, jsem si to tentokrát užívala! A porodní plán opravdu můžu doporučit!

      Vymazat
  7. Tak to máme asi podobnou zkušenost, taky jsem porodila den před plánovaným vyvoláním, a to tak, že jsem do sebe hrkla ricinový koktejl, vsadím se, že Ty jsi udělala to stejné? :-) Jinak Lotka je krásná holčička, gratuluju!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :))))))) Tak tak...Lota je takové naše ricinové dítě :).

      Vymazat
  8. Markétka, to hádam ani nie je pravda, že maličká už má mesiac, ten čas je neuveriteľne rýchlo beží, no spomienky na pôrod sú niečim, čo nám nik nemôže vziať. Ja mám za sebou tri, síce každý iný, dva neuveriteľne náročné a s láskou na ne spomínam až od chvíle, kedy vykukla na svet hlavička (aaaach, je to tak prekrásne) a jeden pôrod bol rýchly, na ten spomínam veľmi rada a často, práve pri ňom mi môj pôrodník položil na pár sekúnd maličkého na brucho ešte pred prestrihnutím pupočnej šnúry - nezabudnuteľné.
    Pre niekoho sú deti ešte zamazané odpudzujúce, no pre mňa sú čírim pozdravom z Neba, sú prekrásne!
    Držte sa!
    Zuzana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pěkné...taky na všechny své porody často vzpomínám...

      Vymazat
  9. Jé, jak vidím, další ricínové miminko... Náš syn se také tak narodil. Zpětně si říkám, že jsem měla být trpělivější, nenechat se vystrašit vyvoláváním, dát mu jeho čas, kdy se chce narodit. Ale v té situaci mi to přišlo jako nejlepší řešení a je možné, že příště do toho půjdu znova. Můžu se jen zeptat, kolik ml jste ho vypila? Já jsem si dala jen pět polévkových lžic a asi by to příště chtělo něco silnějšího, ale trochu jsem se bála, kde je ta bezpečná mez:) Jinak též jsem u porodu (po přesvědčování doktorky a PA, jak to bude lepší) kývla na píchnutí vody a polohu na zádech. A velmi špatně se mi na to vzpomíná... Ale aspoň máme co vylepšovat pro příště;) Snad jednou i u nás nastane doba, kdy porod doma, či v porodních domech s respektujícím personálem bude něco normálního... Hana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hano, pevně věřím, že je to sen budoucnosti!

      Jinak jsem vypila 100ml oleje, 100ml džusu a dvě lžíce slivovice do toho :).

      Vymazat
    2. tyvogo, 100 ml oleje, to je masakr teda! :-) ja asi 20 ml a stačilo mi to :-) :-) a hlavně jsem měla problém aby mi vůbec prodali 50 ml, muž musel říct, že to má pro babičku, které nic nezabírá na zácpu, nechtěli mu to prodat... malý panák a malý panák hruškovice a do trojky jsem dolila meruňkový džus a až na ten olej mi to po devíti měsících docela chutnalo :-).
      Marki krása, měly jsme to hodně podobné... Mně taky splnili plán, mrzí mě jen to, že pupečník asi úplně nedotepal, ale byla to na konci taková rychlost, že to chápu...

      Vymazat
  10. Holky, tak jak to tady čtu ten ricinový olej bych si taky s chutí dala ;-)
    Ale u mě to asi nebude potřeba, protože já si ve svém věku a zdravotním stavu moc nemohu plánovat :-o
    Tedy vlastně datum jsem si naplánovala na 18.11. , ale bude to v 38+5 císařským řezem poprvé.
    Předcházející 2 porody, byli přirozené, ale už před 20 a 10 roky ;-)
    Tak momentálně oběhávám předoperační vyšetření a mám obavy, co všechno mě čeká :-o

    OdpovědětVymazat
  11. Ilonko, neboj, mám to také takto plánovaně za sebou. Bohužel miminko uvidíš později, pokud nebudeš mít píchlý epidurál. Já epidurál měla, ale museli mě i přesto dát plnou narkózu. Usnula jsem v 8,30, porodila v 8,45 a malou mi donesli ve 12, po probuzení. Byl to můj první porod, nevím co to jsou stahy, porodní bolesti. Mě bolela jizva, ale snažila jsem se rychle chodit, aby nás pustil brzo domu. V nemocici jsem byla od pondělí, kdy jsem nastoupila na rizikový (v úterý porod) do neděle rána.

    OdpovědětVymazat
  12. Marky, bonding je moc krásná věc a věřím, že při vzpomínce na ten krásný pocit při položení nahého miminka na břicho zalije celé tělo štěstím každou maminku. První holčičku jsem rodila císařem v plné narkóze. Manžel jí viděl první a já až po 5 hodinách. Když jsem se po ní ptala tak mi bylo řečeno, že spí a přivezli mi jí až měla hlad. Druhou holčičku jsem rodila přirozeně s píchnutím vody. Také mi ji hned po narození odnesli a vrátili peřinku, ze které koukal jenom krásně zmačkaný obličej naší holčičky. Přesto na ten zážitek moc ráda vzpomínám. Třetí holčičku jsem rodila po termínu. Hrozili mi vyvoláváním,a protože jsem nebyla ani nachystaná k porodu měla jsem jít dokonce na předvyvolání. Sestra v porodnici mi říkala, že když nepomůže víno, taťka a horká vana tak už nic. Než jsem odjela do porodnice vyzkoušela jsem vanu a taťku. V porodnici mi sama praskla voda a za 40 min byla malá venku. Dali mi jí na bříško tak jak vykoukla na svět. Bylo to úžasné a já vzpomínám jak jsem k ní asi ještě tři dny čichala jak krásně sladce voněla z plodové vody Úžasný zážitek.

    OdpovědětVymazat
  13. Neuvěřitelně rychle to uteklo!
    Nevím, myslím si, že na porod se nedá připravit. Každý porod je tak jiný. Mne taky píchali vodu u obou porodů. Jinak bez jiného zásahu, vstřebání všeho za plného vědomí, s bolestí, ale s velmi intenzivní nesdělitelnou radostí, pokorou, slzami a manželem po boku. Tak to má být. Jinak si porod asi neumím představit. :).
    Opatrujte se, holky

    OdpovědětVymazat
  14. Moc hezky napsané, budete mít nač vzpomínat.

    OdpovědětVymazat
  15. Tak si tak říkám, že moje mamka je šťastná žena a já šťastné dítě. Mě rovnou dali na ní...a to se psal rok 88. Hm...kde se to zaseklo? Jsem si říkala, že je to normální praktika a ona není. Tak snad brzy bude. Přeji Ti pěkné dny. K.

    OdpovědětVymazat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.